Erklärung zu den Gegenstandsstufen in Patch 5.4 ³

Patch 5.4

Mit dem kommenden Patch 5.4 wird der “Flex Mode” als neue Schwierigkeit für die “Belagerung von Orgrimmar” eingefügt. Dieser Modus soll von der Stärke der Gegner her zwischen dem LFR-Tool und der normalen Version eines Raids liegen und daher auch Gegenstände beinhalten, die von den Werten ebenfalls zwischen diesen beiden Spielmodi liegen. Viele Spieler finden allerdings, dass man somit zu leicht an gute Gegenstände kommt, weshalb Game Designer Watcher eine ausführliche Erklärung zu den Gegenstandsstufen der einzelnen Schwierigkeitsgrade veröffentlicht hat.

Den Entwickler ist in Patch 5.4 sehr wichtig, dass jeder Raider in WoW durch den neuen Raid seine Ausrüstung verbessern kann. Da dies auch für Spieler gilt, die nur das LFR-Tool benutzen, muss die dort erhältlich Beute stärker als die Items für Tapferkeitspunkte sein. Diese Rüstungen liegen derzeit bei Stufe 522, weshalb die Raidfinder Variante des kommenden Raids Gegenstände mit einem Itemlevel von 528 Punkten anbietet.

Zusätzlich dazu will man bei Blizzard, dass die Gegenstände aus der normalen “Belagerung von OG” etwas stärker sind als die Belohnungen aus dem heroischen Thron des Donners. Dies liegt daran, dass heroische Raider vermutlich am Anfang zwar recht leicht durch den normalen Modus kommen werden, aber wahrscheinlich mit den heroischen Bossen zu Beginn noch ihre Probleme haben. Daher soll die normale Schwierigkeit einige Ausrüstungsgegenstände anbieten, die nützlich sind und nicht nur entzaubert werden müssen. Da die heroischen donnergeschmiedeten Items derzeit bei Stufe 549 liegen, wird sich die normale Beute aus der “Belagerung von OG” bei 553 Punkten einreihen.

Dies bringt uns nun zum neuen Flex Mode, der ja wie bereits erwähnt zwischen den beiden oben beschriebenen Schwierigkeitsgraden angesiedelt ist. Da man für diesen neuen Modus allerdings eine vorher selbst zusammengewürfelte Gruppe benötigt und sich die Mechaniken der Bosse daher ein einer ausgeprägten Kommunikation zwischen den Spielern orientieren, wird die im Flex Mode erhältliche Beute wesentlich stärker als die Gegenstände aus dem LFR-Tool werden. Daher haben die Entwickler sich für Stufe 540 entscheiden, die zwar zwischen Raidfinder und Normal Mode liegt, aber sich dennoch etwas näher an der normalen Schwierigkeit befindet.

Außerdem wird eine Gegenstandsstufe von 540 Punkten für die meisten heroischen Spieler eher uninteressant sein, sodass diese Menschen sich nicht gezwungen fühlen diesen Modus unbedingt zu besuchen. Selbstverständlich wäre es möglich, dass bestimmte heroische Spieler dort ein nützliches Schmuckstück suchen oder ihren 4er Set Boni vervollständigen möchten, aber dies wird vermutlich nicht auf die breite Masse der Spielerschaft zutreffen.

Der komplette Beitrag:

Allow me to walk through some of our thinking, from a couple of angles.

To begin with, Siege of Orgrimmar LFR loot needs to feel like a meaningful upgrade to people who are currently primarily running Throne of Thunder LFR. (And yes, contrary to the occasional “but what do LFR players need gear upgrades for, anyway?” argument, it turns out that player power progression is a fairly integral part of the RPG experience for all playstyles, and not one that we consider negotiable.) Now, 5.2 Valor gear is 522, and Heroic Scenario gear is 516, and LFR-only players often have both of these in abundance. For such players, even item level 528 might not feel like a huge step up, but that was pretty much a floor on how low the Siege of Orgrimmar LFR loot could go.

Next, we want Siege of Orgrimmar Normal loot to be higher than Heroic Throne of Thunder loot, for a few reasons. Heroic raiders range from bleeding-edge progression guilds who will be racing for world firsts during the first weeks of the raid, to those who will steadily work their way through the zone over the course of weeks and months. Many players in the latter group will be largely Heroic-geared when Siege of Orgrimmar comes out, but they won’t necessarily be killing many Siege of Orgrimmar Heroic bosses for a while. The prospect of disenchanting nearly every single drop from Normal in favor of items obtained months ago is not a thrilling one. In addition, that would seriously complicate gear progression and its ability to smooth the difficulty curve over the course of the zone. Since Heroic Thunderforged loot is 549, something in the low 550s felt like the right place for Normal Siege of Orgrimmar loot, and we chose 553.

That brings us to Flexible mode. It’s meant to fill a gap between LFR and Normal. However, Flexible mode requires a pre-formed group to enter, and its mechanics are generally closer to Normal’s given the baseline assumption of more coordination and communication among a premade group. Those factors mean that Flexible should be sufficiently rewarding above and beyond LFR, or Flexible raiders may wonder why they’re bothering with the additional effort for a measly few item levels. We chose 540 as roughly a midway point between LFR and Normal, and feel it appropriately rewards the added difficulty and organizational requirements as compared to LFR.

For current Heroic raiders, who are the ones most likely to feel obligated to pursue every available means of improving their character’s performance, the overwhelming majority of Flexible loot will not be an upgrade compared to their current items. Many Heroic raiders are already sporting average item levels in the mid-540s due to a mix of Valor upgrades and Thunderforged loot. (And yes, while you could upgrade your Flex 540 to make it superior to a 541 or 543, you won’t — if you’re a Heroic raider today, you’ll be getting 553+ Normal mode loot the moment Siege of Orgrimmar opens, and upgrading that will be a priority.) Flexible mode will also be gated. Its wings will open at a faster pace than LFR’s, but it will still be gated. Again, Heroic raiders will have a significant amount of Normal mode Siege of Orgrimmar loot by the time most of Flexible is unlocked.

Now, will it be worth it to run Flexible mode as a Heroic raider if you’re chasing after a specific amazing trinket, or trying to get your fourth set piece to complete your bonus? Yes, it probably will. But I suspect that the same would have been true if Flexible mode dropped item level 536 loot, or 534, or nearly any reasonable value that would still be an attractive reward to a majority of the playerbase. And that should be a short-term commitment, maybe focused on the specific wing in which your item lies, until you either obtain it or its Normal-mode equivalent. In the long-run, Heroic raiders will be progressing in Heroic mode, and Normal raiders will be progressing in Normal mode.

We don’t want to see you feeling obligated to run the same raid two or three times a week any more than you do, and for the most part, we feel that the itemization structure supports that goal. This is a very different structure than, say, Trial of the Crusader in patch 3.2, where clearing all available difficulties was required in order to earn required currency for purchasing set pieces, regardless of your level of progression. We hope that a few weeks into patch 5.4, the only people running Flexible mode will be the ones who genuinely want to do so, and we hope that there will be many of them. The separate lockouts do also offer benefits to many guild raiders who may want to work on achievements separately, or may for the first time be able to hop in an off-night raid with some real-life friends on a different server, without it conflicting with their main raid lockout.

I realize at the end of the day that parts of our design may simply not be ideal for your personal playstyle, and I understand that perspective, but hopefully some of this sheds some light on our thought process and the different considerations involved.